Tri-Vizor

WAT IS HET?

Als twee bedrijven elk met een halfvolle vrachtwagen dezelfde route afleggen, kunnen ze beter samen één vrachtwagen delen. Omdat ze dat niet op eigen initiatief doen, regelt Tri-Vizor het.

In zijn kantoor in Niel beheert Tri-Vizor intussen een database met meer dan twee miljoen Europese goederenbewegingen. ‘Daarin gaan we op zoek naar bedrijven die samen kunnen laden, of die elkaars terugrit kunnen benutten. Die brengen we samen voor een gesprek. We zijn als een datingbureau dat bedrijven samenbrengt, en vervolgens als een architect tussen die bedrijven structurele logistieke samenwerkingsverbanden opzet.’

Tri-Vizor was Radicale Vernieuwer 2015!

HOE KOMEN ZE ERBIJ?

Alex Van Breedam, Sven Verstrepen en Bart Vannieuwenhuyse werkten alle drie voor het Vlaams Instituut voor de Logistiek, een praktijkgericht onderzoekscentrum. ‘Daar zagen we alle knelpunten van dichtbij’, zegt Alex Van Breedam. ‘Het World Economic Forum berekende in 2009 dat één vrachtwagen op vier leeg rijdt. Van de vrachtwagens die niet leeg rijden, is de capaciteit gemiddeld amper voor 57 procent benut. En dat is nog maar het begin. Door de opkomst van het webwinkelen wordt het allemaal nog absurder. Wie iets koopt in een webshop, krijgt vaak de garantie dat het de volgende dag bezorgd wordt. Er is geen tijd om leveringen te bundelen tot de vrachtwagen vol zit. Transport kan altijd snel én het kost niets: dat is wat de consument als boodschap krijgt.’

‘Veel grote webwinkels zetten hun klanten zelfs aan om te veel te bestellen en om al wat hen bij het uitpakken niet bevalt, terug te sturen. Ook gratis. Terwijl het de maatschappij in ecologisch opzicht net veel kost. Wij denken daarom dat het hoog tijd is om transport slimmer te organiseren. Bedrijven kunnen veel intelligenter omspringen met de ruimte in hun laadbakken. Ze kunnen hun cargo laten carpoolen. Maar net zoals wanneer mensen moeten carpoolen, zit er een mentale drempel in de weg. Wat als degene met wie je meerijdt, te laat is? Hoe wordt de kost van de diesel verdeeld? Die bezorgdheden nemen wij weg voor onze klanten. We orkestreren de samenwerking met het oog op een maximale winst.’

WAAROM WERKT HET ZO GOED?

‘Met onze aanpak kunnen we de CO2-uitstoot van goederenstromen dikwijls met twintig procent verminderen’, zegt Van Breedam. ‘Maar we verminderen ook de logistieke kosten voor het deelnemende bedrijf, soms met meer dan tien procent. De winst die ontstaat door samen te werken, verdelen we volgens het principe van de speltheorie: degene die het meest bereid is om zich aan te passen aan de timing van de andere, krijgt ook het grootste deel van de winst.’

Er zit voor de bedrijven niet alleen geldwinst in. ‘Vaak kunnen ze door de samenwerking hun klanten ook frequenter beleveren. Zo kwamen we erachter dat de farmabedrijven Baxter en UCB zes bestemmingen in Oost-Europa gemeenschappelijk hadden. De ene reed er wekelijks naartoe, de andere om de tien dagen. In de samenwerking rijden ze samen, soms tweemaal per week.’

Vaak zijn het net concurrenten die hetzelfde soort transport naar dezelfde bestemmingen hebben. Dan ligt een toenadering gevoelig. De antitrustwetgeving verbiedt hen zelfs om bepaalde gegevens uit te wisselen. ‘Maar als het via ons gebeurt, is een samenwerking toch mogelijk. Wij nemen dan de rol van trustee op: wij krijgen hun gegevens, maar zij krijgen elkaars gegevens niet. We hebben zo een mooie samenwerking kunnen opzetten tussen Nestlé en PepsiCo. Ze delen nu zelfs een magazijn.’

DIT IS HET DROOMSCENARIO

‘Over afzienbare tijd zouden bedrijven het normaal moeten vinden om laadruimte te delen met elkaar’, hoopt Van Breedam. ‘Tegen dan zouden ze over die mentale drempel moeten zijn. Kilometerheffing of een CO2-taks zullen deze evolutie alleen versnellen.’

Intussen breidt Tri-Vizor zijn toepassingsgebied uit. ‘Zo hebben we in de Brusselse kanaalzone een proefproject ondersteund voor stadsdistributie: alle koeriers en transporteurs die in het centrum moeten leveren, zouden hun bestellingen in een magazijn aan de rand van de stad kunnen verzamelen. Van daaruit wordt gebundeld geleverd, met bijvoorbeeld elektrische bestelwagens, met op termijn een leefbaardere binnenstad tot gevolg.’

Tekst: Dorien Knockaert voor De Standaard 
Beeld: Fred Debrock voor De Standaard