Antwoorden bij de Radicale Vernieuwers innovatietest

Innovatietest antwoorden

De innovatietest is een productie van de Sociale InnovatieFabriek in samenwerking met Radio 1 in het kader van de wedstrijd Radicale Vernieuwers 2017. Hij is gebaseerd op het werk van Michael Gelb (How to think like Leonardo da Vinci), Tom Peters (The Circle of Innovation), James M. Higgins (Innovate or evaporate: test and improve your organization’s I.Q.), Charlie Brown (Context Partners) en op publicaties in o.a. Forbes, The Huffington Post en Inc. De test is bedoeld om u een indicatie te geven van uw innovatieprofiel. Daarmee kunt u zelf verder op onderzoek gaan en kijken of en hoe u daar iets wil aan veranderen.

Hierbij wat antwoorden bij de test.

1. Welke letter zag je het eerst toen de figuur verscheen? We vroegen je welke figuur je het eerste zag: een P, H of beide. Logisch denken en zien zijn nodig, maar zoals Einstein zei: ”If you always do what you always did, you will always get what you always got.” Radicale vernieuwers ‘zien’ niet alleen de meest logische oplossing, wat in dit geval een P zou geweest zijn. Wie P’s en een H tegelijkertijd zag, scoort het hoogste. 

2. Welke bewering was het meest van toepassing op jou: deed iets wat ik meemaakte je onlangs een overtuiging herzien? Vind je dat er toch iets van waarheid schuilt in dierenriemen en astrologie? Heb je na je 22ste nog een vreemde taal geleerd? Of trek je vaak te snel conclusies? Vastgeroest geraken is niet bevorderlijk voor innovatie, of zoals Ovidius het zei: “Niets is sterker dan een gewoonte.” Wie twijfelt en zijn mening durft herzien of bijleert, scoort hier het hoogste. Wie te snel conclusies trekt, verliest hier radicale punten. Of het zou lichtgelovigheid moeten zijn.

3. Welke uitvindingen waren het resultaat van doelgericht, intensief onderzoek en welke hebben we aan het toeval te danken? Zowel microgolfoven, de pacemaker, röntgenstralen, teflon als penicilline werden ter toeval ontdekt. Al was er een wakkere geest nodig om dat te zien!

4. Hoe zou jij het aanpakken als je een grijpkraan zou willen ontwerpen gebaseerd op een spin? Surf je op het internet naar spinnen, maak je foto’s, vang je een exemplaar of hoor je een bioloog uit? Wie zelf een op spinnenjacht gaat, kreeg hier het meest punten, maar wie op fotojacht ging, kreeg ook punten.

5. We vroegen je welke stellingen over jou zouden kunnen gaan. Schrikt twijfel je af? Weet je welke boeken je vrienden lezen? Weet je waar alle apps op je smartphone voor dienen? Ken je je weg in de supermarkt? Radicale vernieuwers die ‘ja’ antwoorden, werden hier telkens voor beloond met punten. Het zijn namelijk allemaal handelingen en houdingen die kenmerkend zijn voor innovatieve denkers. 

6. Link je een kogelvis aan een waterpistool, dobbelsteen, stadsauto of luchtschip? Ergens gelijkt de kogelvis wel op een waterpistool ja. Lachen moet ook kunnen. Maar de hoogste score was voor het autootje. Mercedes baseerde het prototype van zijn Bionic Car op de kogelvis. Kijk maar hier. Ondanks zijn hoekige en kubusvormige lichaam heeft deze tropische vis toch een uitstekende stroomlijn en komt hij dicht bij het aerodynamische ideaal: de vorm van een waterdruppel. Het resultaat: 20% minder brandstofverbruik, 80% minder emissie van stikstofoxiden, 30% lichter als maximale stevigheid bij minimaal gewicht.

Nog zo’n mooi voorbeeld van de natuur als inspiratiebron is dit: Gecko Glue Vinyl Film en zelfreinigende kleefband werd ontwikkeld aan UC Berkeley in Oregon, USA en is gebaseerd op de poten van de gekko. Gekko’s lopen met gemak over verticale oppervlakten en plafonds. Het geheim van die enorme kleefkracht schuilt in de voetzolen die bedekt zijn met miljoenen uitzonderlijk kleine, duizenden malen vertakte haartjes. De haartjes zijn zo klein dat er verrassende krachten in het spel komen, Bovendien blijken die pootjes daardoor ook nog eens zelfreinigend te zijn.

7. Een verschrikkelijke nacht in de vrije natuur, kan je inspireren om een geluiddichte verpakking voor generatoren te ontwikkelen of zelfs een geluidloze generator. Radicale vernieuwers die dit dachten, moeten eens surfen naar het verhaal van Glen Jakins, de Zuid-Afrikaanse oprichter van Humless dat generatoren en batterijen maakt. Jakins kampeerde in het Redwood National Park in de VS. Op een avond startte een andere kampeerder zijn dieselgenerator en liet die bijna de hele nacht draaien. Jakins geraakte zo geïrriteerd dat hij besloot een stille generator te bedenken. Dat resulteerde in dit bedrijf: https://www.humless.com/

8. “Wat je eigenlijk doet in een creatief proces is telkens een ding verkiezen boven een ander”, zegt Antonio Demasio (hoofd Neurologie aan de Universiteit van Iowa, die onderzoekt wat er in de hersenen gebeurt tijdens een creatief proces). Het alarmbelletje dat daarbij afgaat in je hersenen, speelt in op je emotie. De volledige quote luidt: “Wat je eigenlijk doet in een creatief proces is telkens een ding verkiezen boven een ander, niet noodzakelijk omdat het feitelijk beter is maar omdat het je meer aantrekt.”

9. Waar denk je aan bij het woord ‘soep’? Creativiteit is moeilijk te omschrijven, maar de meeste onderzoekers zijn het erover eens dat om creatief te zijn iets tegelijk nieuw (onverwacht) en geschikt (toepasbaar) moet zijn. Wie aan mixen, slurpen of iets anders dacht, kreeg de hoogste score. Dit soort woordtests werd bedacht door neurowetenschapper Jeremy Gray van Michigan State University.

10. We gaven je een uitspraak van Leonardo da Vinci in spiegelbeeld. “Er zijn drie soorten mensen: zij die zien, zij die zien als het getoond wordt en zij die niet zien." De zieners scoren hier het hoogst. Ook zij die toch ‘zien als het getoond wordt’, verdiende punten (want zij konden het toch lezen). Leonardo schreef veel in spiegelschrift in zijn notitieboekjes. Zelf las hij het zonder spiegel, maar dat is niet iedereen gegeven. Da Vinci had nog een verrassend gebruik voor een spiegel. Zoals je je eigen fouten in een tekst moeilijk opmerkt, is het niet evident om je eigen schilderij te beoordelen. Maar als je ernaar kijkt in een spiegel lijkt het wel een werk van iemand anders en kan je het veel objectiever beoordelen.

11. “De maaltijd bleef onaangeroerd omdat het hout krom was.” Welk woord komt er nu bij je op? Het had gekund, maar het was niet een poging tot haiku van Herman Van Rompuy. Als het je daagde toen je ‘chopsticks’ las, heb je een aha- of eurekamoment beleefd. Daar doen ze onderzoek naar aan Tufts University. Een moment van verwarring (na het lezen van de zin) leidt tot inzicht en helpt om te onthouden wat je net leerde. Volgens de onderzoeker is een moment van onbegrip essentieel voor het leren dat tot innovatie leidt.

12. Innovatie is niet zozeer een probleem van goede ideeën, meer van het herkennen ervan. De bedenkers van de telefoon, radio, gesproken film en pakjesdienst werden wandelen gestuurd. “This ‘telephone’ has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us,” oordeelde Western Union in 1876. “The wireless music box has no imaginable commercial value. Who would pay for a message sent to nobody in particular?”  luidde de mening over de radio. Het hoofd van Bayers Farmacologisch Instituut vond de aspirine “typisch Berlijnse gebakken lucht, het product is waardeloos” en liet dat ook weten aan uitvinder Felix Hofmann in Berliijn. H. M. Warner van Warner Bros vroeg zich af “wie er in godsnaam een acteur wou horen spreken”. En zijn professor in Yale vond Fred Smiths idee voor een pakjesdienst die ’s anderendaags al leverde “wel interessant, maar om meer dan een voldoende te krijgen zou het ook nog uitvoerbaar moeten zijn”. Smith liet het niet aan zijn hart komen en richtte Federal Express op. 

13. We vroegen je wat je van brainstormen vond. Wie te veel ideeën spuit, scoort hierbij niet goed. Wie daarentegen vooral luistert, kreeg punten. Te veel ego helpt immers niet, angst om iets verkeerd te doen of te zeggen ook al niet. En helaas blijkt dat het moeilijkste bij brainstormen: oude ideeën loslaten.